Dykke med hvalhajer:  ✔

Øhop på Filippinerne

IMG_6004 kopi

Det sker bare ikke det her: ”Country rooooooads…” Altså skal vi sidde lige ved siden af højtaleren: ”Take me hooooooome…” Åbenbart. ”To the plaaaaaaace…” Ja okay, så sætter vi os her og prøver at nyde vores mad! ”I belooooong…” Okay, vi sætter os i hvert fald og får det bedste ud af denne her tur.

Det som vi troede, skulle have været en hyggelig, smuk, stemningsfyldt frokost, blev til en turistfælde af de værste. IMG_5780 kopi  En pramtur ned ad Loboc River med frokostbuffetten serveret i smukke omgivelser. Alt virkede så fint og flot og da vi så kom ombord og sad og ventede på, at maden blev serveret, kom en anden pram flydende med den sanger, som skulle vise sig at blive til vores sanger. Vi sad og jokede lidt med, at det var godt, at vi ikke havde bestilt med sanger!!! Pludselig stod han på vores båd. Vi prøvede at nyde turen, som virkelig er smuk. Turen peakede dog først, da vi pludselig gjorde stop ved, hvad der skulle ligne de indfødtes område, som det så ud i gamle dage. IMG_5812 kopi Vi tog det med et smil og gik all in med fællesbillede og stamme-stomp. På vejen hjem i båden, nu med. ”Bye bye Miss American pie og de vildeste guitarsoloer (som han lavede med saxofonlyd. Hvorfor, jeg ved det ikke.) kiggede Sune og jeg på hinanden og bestilte en kold øl. Nogle gange må man bare se sig slået af pladderturismen og dens grimme fjæs. SKÅL!

IMG_5797 kopi

Stamme stomp:)

IMG_5763 kopi

Denne lille Tarsier

Før denne famøse tur på Loboc, var vi rundt på øen Bohol. Vi havde lejet en bil med chauffør og havde foruden frokost på floden sagt ja til at se, hvad vi troede var verdens mindste abe. Vi fandt så ud af, at det er en primat (turistfælde igen). En Tarsier, som ganske rigtigt er mega lille og abelignende. Dens spektakulære store øjne kan ikke dreje, til gengæld kan dens hoved dreje 180 grader til hver side. Den er mest aktiv om natten, men mange af dem sad i træerne og kiggede på os. Vi blev ført rundt i et reservat og jeg var glad for at se, hvordan dyrene havde det i deres egne omgivelser. Jeg læste nemlig efterfølgende om dem, at hvis de bliver stressede eller, hvis der er for meget larm, er de meget konsekvente – de begår simpelthen selvmord, de små stakler. Et besøg værd hvis man er på Bohol.

IMG_5773 kopiVi tog videre til Chocolate Hills – et af verdens syv naturskabte vidundere. En kæmpe oplevelse at se alle de chokoladebjerge, selvom I nok kan forestille jer Carlsons skuffelse, da han fandt ud af, at de ikke var lavet af chokolade!

Fedt med en masse oplevelser efter et par afslappende dage på Panglao Island. Vi var ladt op. Dagene forinden gik nemlig med total afslapning ved vores resort. Vi kom ned i gear igen efter en masse oplevelser i Cebu og Oslob. Vi havde lovet ungerne, at de måtte pakke ud, når vi ankom og det må man sige at de tog meget alvorligt. Vores ting har aldrig ligget så pænt som den aften. Efter at have rykket så meget rundt, kan man også mærke på dem, at de begynder at have behov for at slå sig ned. foto 5Meeeeeen det må vente lidt endnu. For efter en dag med dejlig strand på Alona Beach. Skulle vi videre til øen Siquijor, som ligger syd for Bohol. 2 timers bådtur klarede alle igen exceptionelt. Denne gang var vi så heldige, at en flok delfiner valgte at følge os lidt på vej hen mod vores nye destination. Vi blev sat af på øen og fandt efter noget af en bjergbestigning frem til en tricycle og kom af sted mod vores nye hjem. Et lækkert hotel lige ned til den smukkeste strand, med de smukkeste solnedgange. Vi har brugt tre dejlige dage her. Vi er efterhånden svære at imponere, men vi havde til dato den smukkeste scootertur rundt i bjergene i går. Vi kørte egentlig derop for at besøge en meget smuk grotte. Det viste sig dog, at sværhedsgraden var alt for høj til den lille familie med korte ben, så endnu engang måtte vi springe et lækkert naturfænomen over.
Vi tog så en anden vej ned ad bjerget, som førte os til et lækkert etagevandfald, hvor børnene – ja og nok måske mest mig – fik overvundet nogle grænser.

IMG_5961 kopi

Nu hopper du altså mor!

Vi kastede os ud over vandfaldet og det var ikke kun mor og far der var stolte, da Vilma og Luna sprang ud over kanten, de fleste af de andre besøgende stod og klappede ad ungerne, da de kom op af vandet igen. Vi brugte lang tid i de mange forskellige vandfald og da Carlson blev træt og ikke gad bade mere, ville han bare sidde ved politimanden, som også holdt vagt over vores rygsæk.IMG_6002 kopiSå fik pigerne lige et par gyngeture ud i vandet. Når jeg ser på billedet af Vilma, må jeg bare sige, at der er sket så meget med hende på denne her rejse. Da hun hoppede i poolen i Bangkok for ni måneder siden, var det med redningsvest og badevinger.

I dag var endnu en oplevelsesrig dag på scooteren. Det er jo en oplevelse i sig selv at køre rundt blandt lokale. Vi har ikke, i nogle af de andre lande vi har rejst i, oplevet at være en seværdighed på den måde, som vi er her. Men udover selv at være attraktion, så besøgte vi den billigste fiskespa. IMG_5981 kopiFor 70 øre kunne du ellers få renset tæer af fisk i alle størrelser. Selvfølgelig faldt den største fisk over mine fødder. Dem der har været i et fiskespa ved, at det kan kilde lidt, når de små fisk napper. Denne krabat på en to kilos penge nærmede sig mig og da den tog første bid (sådan føltes det), måtte jeg hvinende hive min fod op, fordi den sugede så hårdt, at jeg var bange for, at den ville tage mig med. Stor moro blandt de lokale. Igen blev vi ufrivilligt attraktionen.

Denne ø er virkelig skøn og der er masser at opleve. Meeeeen, vi skal videre. Vi er ikke færdige med øhop endnu. I morgen rejser vi på ny videre. Mange har anbefalet Palawan, men vi har faktisk besluttet at droppe det. Vi synes ikke, at vi havde tiden efter Bohol og vores mavefornemmelse sagde, at det ikke er denne tur. I stedet bevæger vi os med skib til øen Negros Island, som skulle være en uberørt perle, med lækre strande, huler, også på børneniveau, aktiv vulkan og det som børnene glæder sig mest til nu – delfiner.

IMG_5729 kopi

Vi glæder os til det, der venter, selvom tankerne lidt (for) ofte flyver til Danmark. Vi minder jævnligt hinanden om, at vi skal nyde den sidste tid herude. Og i aften var endnu én af de her ”Jeg-er-verdens-lykkeligste-menneske”-stunder. Børnene leger i vandkanten, finder muslinger, eremitkrebs, laver sandmand, mens solen forsvinder bag bjergene på den ø, der venter forude. 4 øer på Filippinerne tilbagelagt og en ny og spændende venter.

VI ER SGU VIRKELIG HELDIGE!

Nana

8 kommentarer

• God læsning, og et dejligt gensyn med Siquijor. Mit absolut favorit sted på de breddegrader <3 Dejligt at i nyder Fili. Jeg havde helt glemt hvordan man kunne blive begloet der, og med 3 lyshårede børn, kan jeg sagtens forstille mig at det bliver træls i længden. Fortsat god tur.

• Nana

Ja det er også en super lækker ø. Og ja præcis, det med ungerne har desværre spillet en lidt negativ rolle i vores tur. Men det kan du læse i næste indlæg. Dejligt at i følger med.

• de der chokoladetopppe og strande må jeg altså se engang – flotte billeder og spændende læsning 🙂

• Mette

Ej hvor I bare nyder det😀 Filippinerne er fantastisk og især alle øerne som endnu ikke er blevet så turistet som fx Thailand. Har selv været på Palawan og det en fantastisk ø, men også ret turistet. Så tror I var valgt helt rigtigt.
    Fortsat go’ rejse fra det overskyet og faktisk lidt kolde Danmark😀

• Nana

Ja helt vildt. Nej og selvom, at man skal vænne sig til at det ikke altid går ligeså glidende som i eksempelvis Thailand, så har det jo også sin dejlige charme. Vi havde faktisk fået for meget at turistede områder kunne vi mærke. Siquijur var virkelig en dejlig ø og det vil vi gerne opsøge lidt mere. Og så er Palawan jo udelukket. Selvom jeg ved vi går glip af nogle dejlige oplevelser derovre også… Meeen et hvert tilvalg indebærer er fravalg.

• Det lyder til at det var det helt rigtige valgt at tage til filippinerne også selvom I endte i noget af en turistfælde 😉 forsat god tur

• Nana

Ja det er en fed oplevelse og noget helt andet end de andre lande vi har været i.